Şcoala Biblică Maranata

Articole - Sesiunea de primavara 2006

Dr. Ioan Boilă

Falsa Creştin Democraţie - Un pericol major al civilizaţiilor contemporane

 

Dr. Ioan Boilă

 

În toate civilizatiile post cristice se pot usor identifica fortele anti-crestine ce s-au manifestat în diverse moduri.

În societatile contemporane, una dintre cele mai grave si îngrijoratoare realitati este aparitia politicienilor si partidelor politice fals crestin-democrate.

Am fost ispititi sa tacem aceasta constatare. Pe de o parte pentru ca nu ne consideram suficient de competenti si îndreptatiti pentru o astfel de demascare; pe de alta, pentru ca glasul nostru este slab si foarte probabil înabusit de puternicele forte potrivnice Adevarului, existente astazi în lume.

Si totusi nu putem tacea!

Nu putem tacea pentru ca prin existenta si activitatea lor, fortele fals crestin- democrate submineaza din interior societatile contemporane punând în pericol valorile si viitorul lor.

Pentru a descoperi falsitatea unor oameni, partide sau guverne ce se pretind crestin-democrate (sub diferite denumiri) este necesar sa ne reamintim elementele care dau autenticitate unui demers crestin-democrat.

De la început o precizare se impune: nu exista doctrine sau ideologii politice "crestine". Doctrina numita crestin-democrata sau de "inspiratie" crestina este cea în care sunt respectate principiile moralei crestine ori morala crestina, rezulta din mesajul, învatatura si revelatia lui Isus Cristos. De aceea este imposibila o crestin democratie autentica fara Isus Cristos, fara credinta în El si respectarea cuvintelor Sale.

O doctrina politica se elaboreaza plecând de la circumstantele geo-politice, istorice si de la specificul cultural si biologic al unei comunitati, precum si de la problematica ei socio-politica. Rezulta ca într-o doctrina politica, vom putea descoperi un "schelet" în care este prezenta conceptia crestina si exigentele cerute de morala crestina, pe care sunt cladite elemente ce reprezinta principii, scopuri si mijloace specifice si adaptate acelei comunitati.

Mesajul lui Isus Cristos cuprinde pe de o parte revelatia si conceptia despre om (structura dualista, destinul sau etern, demnitatea si responsabilitatea sa) iar pe de alta parte învatatura Sa morala: în centrul ei este porunca iubirii lui Dumnezeu si aproapelui si respectul si promovarea adevarului si dreptatii.

Porunca dragostei fata de aproapele, cuprinde în mod firesc obligatia fiecaruia de a participa la "treburile cetatii", deci la politic, straduindu-se dupa capacitatile sale la realizarea binelui comun.

În ce priveste legatura dintre politica si morala, daca comandamentele morale se refera la fiecare determinare a omului, este firesc ca ele sa cuprinda si activitatea politica. Responsabilitatea morala nu poate fi separata de cea politica. De altfel si cei mai înversunati "materialisti" au trebuit sa recunoasca ca eticul este indispensabil în orice activitate comunitara.

Pentru ca esenta moralei crestine este iubirea, exigenta "crestina" a unui demers crestin si totodata specificul lui este spiritul caritatii. El trebuie sa fie prezent în orice elaborare doctrinara ca si în orice activitate sau program politic atât în scopuri cât si în mijloace.

Pentru ca în conceptia crestina valoarea suprema a omului este sufletul si destinul sau etern, activitatea politica de inspiratie crestina, trebuie sa urmareasca în primul rând binele sufletesc al omului si sa-i faciliteze obtinerea fericirii eterne (mântuire). Dar în existenta sa terestra, omul trebuie considerat în integritatea sa. De aceea nu se pot neglija scopurile si valorile imediate, deci binele temporar. Din aceste doua realitati rezulta principiul umanismului integral, care sta la baza oricarei doctrine de inspiratie crestina.

Vom rezuma astfel masurile care vizeaza binele sufletesc si destinul etern al omului.

1. Masuri menite sa câstige harul (ajutorul) lui Dumnezeu:
   - Realizarea si mentinerea legaturii cu Dumnezeu ("alianta cu întelepciunea" dupa expresia lui Ioan Paul II)
   - Respectarea si sustinerea Bisericii lui Cristos în menirea ei educatoare, sfintitoare si povatuitoare

2. Educatia adevarului facuta în scoli si prin toate mijloacele mass-media

3. Întarirea familiei crestine pentru rolul ei major de dezvoltare fizica, spirituala si educatie

4. Protectia comunitatii fata de tot ce rupe legatura harica si îndeparteaza de ajutorul lui Dumnezeu (legi contrare legilor lui Dumnezeu si a firii omului, propaganda si manifestari blasfemiatoare, pornografii, "educatia" violentei si a libertinajului erotic.


În ce priveste binele terestru, multe dintre principiile si obiectivele crestin democrate se regasesc si în alte doctrine (ordine, siguranta cetatenilor, drepturi si libertati fundamentale, libertate economica, asigurarea pentru toti a unui trai decent, protectie sociala) dar ele primesc toate specificul caritatii crestine. Dintre principiile doctrinelor democrat crestine amintim: subsidiaritatea, armonizarea intereselor individuale cu cele comunitare, armonizarea intereselor agentilor economici cu cele comunitare si individuale, armonia si pacea sociala realizata prin solidaritate liber consimtita. "Solidaritatea este o lege a oricarui organism moral, deci se cere a fi realizata la toate nivelurile" (Clement Marcel)

Esenta demersului crestin democrat este deci data de trei dimensiuni:

1. Legatura harica a comunitatii cu Dumnezeu si facilitarea optiunii pentru adevar a membrilor ei

2. Ordinea morala: etica ca dimensiune sociala principala

3. Caritatea ca traire individuala si functie sociala, ferment de armonizare si convietuire pasnica


Aceste trei valori determina spiritul întregului demers crestin democrat. Astfel, prin legile, institutiile si activitatea educativa, comunitatea va îndruma si va favoriza pentru toti membrii sai:
    - sa obtina si sa îsi îmbogateasca harul (legatura cu Dumnezeu)
    - sa creada si sa cunoasca Adevarul
    - sa traiasca binele si caritatea


Din pacate realitatile politice contemporane descopera extrem de putini oameni si partide politice care îsi însusesc si traiesc integral aceste principii crestin-democrate. În schimb se pot descoperi actiuni si atitudini care sunt total desprinse de crestin democratia autentica, mimând doar principiile si valorile ei.

Ce putem observa la falsii crestin-democrati în spatele cuvintelor demagogice?

    - Cu îngaduinta sau chiar cu participarea lor activa permit în scoli, institutii culturale si mass media o adevarata campanie anti-crestina si anti-ecleziala calomnioasa si mincinoasa ce primeste uneori accente blasfemiatoare si care urmareste (si în multe tari a reusit în mare masura) sa îl scoata pe Isus Cristos si învatatura Sa din sufletele, inimile, familiile si institutiile concetatenilor lor.

    - Permit si chiar încurajeaza sub haina laicitatii si sub stindardul unei false libertati a educatiei materialist-atee, un adevarat cult al libertinajului sexual si al violentei. Permit erotismul desantat si pornografia.

    - Permit si chiar au participat activ prin votul lor la legiferarea avortului si a casatoriilor între homosexuali dispretuind viata, legile lui Dumnezeu si legile firii.

    - Prin legi si o proasta educatie contribuie la destramarea si desconsiderarea familiilor crestine, aruncându-i pe copii si tineri în strada, în haosul viciilor, al drogurilor si al bolilor cu transmitere sexuala.

    - Permit si întretin o campanie împotriva Bisericii lui Cristos si a slujitorilor ei, îngradind activitatile ei si permitând defaimarea si calomnierea ei.

    - Fac compromisuri majore moralei crestine atât în viata lor privata cât si în activitatea lor.

    - Favorizeaza prin toate mijloacele secularizarea societatii.

    - Promoveaza un umanism fals si demagogic dispretuind destinul etern al oamenilor si în acelasi timp desconsiderând interesul lor material permitând profituri exagerate prin coruptie a unor grupuri de interese.


Iata doar unele aspecte ale adevaratei fete a acestor asa zis crestin-democrati.

Marea diferenta între vorbele si faptele acestor falsi cresin-democrati, ne permite si ne obliga sa-i caracterizam în adevarul lor astfel: profund imorali, demagogi ipocriti, falsi adepti ai lui Isus Cristos si Bisericii Sale, si total supusi fortelor anti-.crestine, promotori ai minciunii, calomniei, blasfemiei, nedreptatii si dusmani ai adevaratei solidaritati si armonii sociale.

Consecintele acestei uriase înselatorii sunt grave si imprevizibile. Ele sunt de ordin moral, politic, cultural si economic. Se vor naste generatii si generatii de oameni "noi" asemenea cu cei creati de regimurile comuniste: fara credinta, fara nimic sfânt, fara busola morala, egoisti, hedonisti, libertini, dispretuind legile si institutiile comunitare.

Prabusirea societatilor conduse de astfel de oameni este sigura, pentru ca fara credinta si iubire oamenii sunt împinsi în deznadejde, iar lipsa sperantei este marele dusman al bucuriei si vietii.

Ne adresam deci voua care constient sau inconstient traiti, promovati si activati în cadrul acestui oribil fals.

Pentru ce traiti crestinismul doar de pe buze? Daca pe unii oameni îi puteti însela, cum puteti crede ca îl veti minti pe Dumnezeu? Credeti ca daca pictati frumos firma si scrieti pe ea "crestin-democratie" nu se va sti ce aluat framântati în casa? Nu va este teama ca alungându-L pe Cristos din inima, familia si societatea voastra va veti prabusi în imoralitate, în nelegiuiri si deznadejde? Acelora dintre voi care mai aveti o licarire de credinta si o farâma de constiinta, dar va balaciti în ipocrizia voastra fara a vedea grozavia si consecintele ei catastrofale, va strigam: treziti-va pâna nu este prea târziu. Daca nu aveti taria sa deveniti ai lui Cristos, macar sa aveti demnitatea sinceritatii declarându-va pe fata "liberi-cugetatori", atei si dusmani ai lui Cristos. Prin ipocrizia voastra faceti un rau în plus compromitând un crez si idei ce ar putea sta la temelia unei noi lumi.

Nu va înspaimântati de trecutul vostru. Nu este nimeni fara greseala. Pentru noi si pentru voi si pentru toti s-au spus cuvintele "veniti la Mine cei osteniti si împovarati" (de rele, de suferinte si de pacate). Sa alergam la El oricât l-am fi suparat pentru ca El este "învierea si viata".

Între marile curente politice contemporane viitorul crestin democratiei autentice pare cel mai întunecat.

Sa fie oare sfârsitul acestei minunate doctrine care da cele mai întelepte si pragmatice solutii în problematica societatilor de azi? Sa reuseasca oare falsii democrati-crestini sa compromita adevarata democratie-crestina?

Ne raspunde profetia Mântuitorului: "cerul si pamântul vor trece, dar cuvintele Mele nu vor trece". Daca învatatura Lui va dainui, daca Biserica si harul Lui vor exista, cu siguranta si doctrinele si partidele de inspiratie crestina si sustinute de harul lui Isus Cristos vor dainui si vor birui.

Este necesara însa o mobilizare si o solidaritate a tuturor celor de bunavointa, a celor cu credinta si convingere ferma ca oprirea prabusirii civilizatiilor moderne nu este posibila decât prin readucerea cuvântului si harului lui Isus Cristos în inimile oamenilor si prin actiuni constiente si curajoase care sa-L marturiseasca pe El.

În plan politic crestin-democratia autentica este demersul fundamentat pe cuvântul lui Isus Cristos si care urmareste aplicarea unui umanism integral în care interesul temporal si cel etern al oamenilor este în acelasi timp respectat.

Sa ne reamintim cuvintele marelui Papa Ioan Paul II: "politica este caritatea zilelor noastre". Acesta este indirect un îndemn pentru toti sa participe activ la treburile "cetatii" marturisindu-L pe Isus Cristos prin activitatea lor.

Iar daca Dumnezeu este cu noi de cine ne vom teme?

Isus Cristos ne-a trimis ca pe niste oi în mijlocul lupilor. Dar prin credinta, prin solidaritate si prin îndrazneala vom birui.

Vom birui prin Isus Cristos care a biruit lumea!

Conditii de participare - Sesiunea de primavara 2006 ] Program - Sesiunea de primavara 2006 ] Scrisori de informare - Sesiunea de primavara 2006 ] Scrisori de multumire - Sesiunea de primavara 2006 ] Scrisori misionare - Sesiunea de primavara 2006 ] Marturii - Sesiunea de primavara 2006 ] [ Articole - Sesiunea de primavara 2006 ] Fotografii - Sesiunea de primavara 2006 ]

Home ] Sus ] Activitate ] Inscrieri ] Arhiva Articole ] Contact ]