Falsa Creştin Democraţie - Un pericol major al civilizaţiilor contemporane
Dr. Ioan Boilă
În toate civilizatiile
post cristice se pot usor identifica fortele
anti-crestine ce s-au manifestat în diverse
moduri.
În societatile contemporane, una dintre cele
mai grave si îngrijoratoare realitati este
aparitia politicienilor si partidelor
politice fals crestin-democrate.
Am fost ispititi sa tacem aceasta
constatare. Pe de o parte pentru ca nu ne
consideram suficient de competenti si
îndreptatiti pentru o astfel de demascare;
pe de alta, pentru ca glasul nostru este
slab si foarte probabil înabusit de
puternicele forte potrivnice Adevarului,
existente astazi în lume.
Si totusi nu putem tacea!
Nu putem tacea pentru ca prin existenta si
activitatea lor, fortele fals crestin-
democrate submineaza din interior
societatile contemporane punând în pericol
valorile si viitorul lor.
Pentru a descoperi falsitatea unor oameni,
partide sau guverne ce se pretind
crestin-democrate (sub diferite denumiri)
este necesar sa ne reamintim elementele care
dau autenticitate unui demers
crestin-democrat.
De la început o precizare se impune: nu
exista doctrine sau ideologii politice "crestine".
Doctrina numita crestin-democrata sau de "inspiratie"
crestina este cea în care sunt respectate
principiile moralei crestine ori morala
crestina, rezulta din mesajul, învatatura si
revelatia lui Isus Cristos. De aceea este
imposibila o crestin democratie autentica
fara Isus Cristos, fara credinta în El si
respectarea cuvintelor Sale.
O doctrina politica se elaboreaza plecând de
la circumstantele geo-politice, istorice
si de la specificul cultural si biologic al
unei comunitati, precum si de la
problematica ei socio-politica. Rezulta ca
într-o doctrina politica, vom putea
descoperi un "schelet" în care este prezenta
conceptia crestina si exigentele cerute de
morala crestina, pe care sunt cladite
elemente ce reprezinta principii, scopuri si
mijloace specifice si adaptate acelei
comunitati.
Mesajul lui Isus Cristos cuprinde pe de o
parte revelatia si conceptia despre om
(structura dualista, destinul sau etern,
demnitatea si responsabilitatea sa) iar pe
de alta parte învatatura Sa morala: în
centrul ei este porunca iubirii lui Dumnezeu
si aproapelui si respectul si promovarea
adevarului si dreptatii.
Porunca dragostei fata de aproapele,
cuprinde în mod firesc obligatia fiecaruia
de a participa la "treburile cetatii", deci
la politic, straduindu-se dupa capacitatile
sale la realizarea binelui comun.
În ce priveste legatura dintre politica si
morala, daca comandamentele morale se refera
la fiecare determinare a omului, este firesc
ca ele sa cuprinda si activitatea politica.
Responsabilitatea morala nu poate fi
separata de cea politica. De altfel si cei
mai înversunati "materialisti" au trebuit sa
recunoasca ca eticul este indispensabil în
orice activitate comunitara.
Pentru ca esenta moralei crestine este
iubirea, exigenta "crestina" a unui demers
crestin si totodata specificul lui este
spiritul caritatii. El trebuie sa fie
prezent în orice elaborare doctrinara ca si
în orice activitate sau program politic atât
în scopuri cât si în mijloace.
Pentru ca în conceptia crestina valoarea
suprema a omului este sufletul si destinul
sau etern, activitatea politica de
inspiratie crestina, trebuie sa urmareasca
în primul rând binele sufletesc al omului si
sa-i faciliteze obtinerea fericirii eterne
(mântuire). Dar în existenta sa terestra,
omul trebuie considerat în integritatea sa.
De aceea nu se pot neglija scopurile si
valorile imediate, deci binele temporar. Din
aceste doua realitati rezulta principiul
umanismului integral, care sta la baza
oricarei doctrine de inspiratie crestina.
Vom rezuma astfel masurile care vizeaza
binele sufletesc si destinul etern al
omului.
1. Masuri menite sa câstige harul (ajutorul)
lui Dumnezeu:
- Realizarea
si mentinerea legaturii cu Dumnezeu ("alianta
cu întelepciunea" dupa expresia lui Ioan
Paul II)
- Respectarea
si sustinerea Bisericii lui Cristos în
menirea ei educatoare, sfintitoare si
povatuitoare
2. Educatia adevarului facuta în scoli si
prin toate mijloacele mass-media
3. Întarirea familiei crestine pentru rolul
ei major de dezvoltare fizica, spirituala si
educatie
4. Protectia comunitatii fata de tot ce rupe
legatura harica si îndeparteaza de ajutorul
lui Dumnezeu (legi contrare legilor lui
Dumnezeu si a firii omului, propaganda si
manifestari blasfemiatoare, pornografii, "educatia"
violentei si a libertinajului erotic.
În ce priveste binele terestru, multe dintre
principiile si obiectivele crestin democrate
se regasesc si în alte doctrine (ordine,
siguranta cetatenilor, drepturi si libertati
fundamentale, libertate economica,
asigurarea pentru toti a unui trai decent,
protectie sociala) dar ele primesc toate
specificul caritatii crestine. Dintre
principiile doctrinelor democrat crestine
amintim:
subsidiaritatea, armonizarea intereselor
individuale cu cele comunitare, armonizarea
intereselor agentilor economici cu cele
comunitare si individuale, armonia si pacea
sociala realizata prin solidaritate liber
consimtita. "Solidaritatea este o lege a oricarui organism moral, deci se cere a fi
realizata la toate nivelurile" (Clement
Marcel)
Esenta demersului crestin democrat este deci
data de trei dimensiuni:
1. Legatura harica a comunitatii cu Dumnezeu
si facilitarea optiunii pentru adevar a
membrilor ei
2. Ordinea morala: etica ca dimensiune
sociala principala
3. Caritatea ca traire individuala si
functie sociala, ferment de armonizare si
convietuire pasnica
Aceste trei valori determina spiritul
întregului demers crestin democrat. Astfel,
prin legile, institutiile si activitatea
educativa, comunitatea va îndruma si va
favoriza pentru toti membrii sai:
- sa obtina si
sa îsi îmbogateasca harul (legatura cu
Dumnezeu)
- sa creada si
sa cunoasca Adevarul
- sa traiasca
binele si caritatea
Din pacate realitatile politice contemporane
descopera extrem de putini oameni si partide
politice care îsi însusesc si traiesc
integral aceste principii crestin-democrate.
În schimb se pot descoperi actiuni si
atitudini care sunt total desprinse de
crestin democratia autentica, mimând doar
principiile si valorile ei.
Ce putem observa la falsii crestin-democrati
în spatele cuvintelor demagogice?
- Cu
îngaduinta sau chiar cu participarea lor
activa permit în scoli, institutii culturale
si mass media o adevarata campanie
anti-crestina si anti-ecleziala calomnioasa
si mincinoasa ce primeste uneori accente
blasfemiatoare si care urmareste (si în
multe tari a reusit în mare masura) sa îl
scoata pe Isus Cristos si învatatura Sa din
sufletele, inimile, familiile si
institutiile concetatenilor lor.
- Permit si
chiar încurajeaza sub haina laicitatii si
sub stindardul unei false libertati a
educatiei materialist-atee, un adevarat cult
al libertinajului sexual si al violentei.
Permit erotismul desantat si pornografia.
- Permit si
chiar au participat activ prin votul lor la
legiferarea avortului si a casatoriilor
între homosexuali dispretuind viata, legile
lui Dumnezeu si legile firii.
- Prin legi si
o proasta educatie contribuie la destramarea
si desconsiderarea familiilor crestine,
aruncându-i pe copii si tineri în strada, în
haosul viciilor, al drogurilor si al bolilor
cu transmitere sexuala.
- Permit si
întretin o campanie împotriva Bisericii lui
Cristos si a slujitorilor ei, îngradind
activitatile ei si permitând defaimarea si
calomnierea ei.
- Fac
compromisuri majore moralei crestine atât în
viata lor privata cât si în activitatea lor.
- Favorizeaza
prin toate mijloacele secularizarea
societatii.
- Promoveaza
un umanism fals si demagogic dispretuind
destinul etern al oamenilor si în acelasi
timp desconsiderând interesul lor material
permitând profituri exagerate prin coruptie
a unor grupuri de interese.
Iata doar unele aspecte ale adevaratei fete
a acestor asa zis crestin-democrati.
Marea diferenta între vorbele si faptele
acestor falsi cresin-democrati, ne permite
si ne obliga sa-i caracterizam în adevarul
lor astfel: profund imorali, demagogi
ipocriti, falsi adepti ai lui Isus Cristos
si Bisericii Sale, si total supusi fortelor
anti-.crestine, promotori ai minciunii,
calomniei, blasfemiei, nedreptatii si
dusmani ai adevaratei solidaritati si
armonii sociale.
Consecintele acestei uriase înselatorii sunt
grave si imprevizibile. Ele sunt de ordin
moral, politic, cultural si economic. Se vor
naste generatii si generatii de oameni "noi"
asemenea cu cei creati de regimurile
comuniste: fara credinta, fara nimic sfânt,
fara busola morala, egoisti, hedonisti,
libertini, dispretuind legile si
institutiile comunitare.
Prabusirea societatilor conduse de astfel de
oameni este sigura, pentru ca fara credinta
si iubire oamenii sunt împinsi în deznadejde,
iar lipsa sperantei este marele dusman al
bucuriei si vietii.
Ne adresam deci voua care constient sau
inconstient traiti, promovati si activati în
cadrul acestui oribil fals.
Pentru ce traiti crestinismul doar de pe
buze? Daca pe unii oameni îi puteti însela,
cum puteti crede ca îl veti minti pe
Dumnezeu? Credeti ca daca pictati frumos
firma si scrieti pe ea "crestin-democratie"
nu se va sti ce aluat framântati în casa? Nu
va este teama ca alungându-L pe Cristos din
inima, familia si societatea voastra va veti
prabusi în imoralitate, în nelegiuiri si
deznadejde? Acelora dintre voi care mai
aveti o licarire de credinta si o farâma de
constiinta, dar va balaciti în ipocrizia
voastra fara a vedea grozavia si
consecintele ei catastrofale, va strigam:
treziti-va pâna nu este prea târziu. Daca nu
aveti taria sa deveniti ai lui Cristos,
macar sa aveti demnitatea sinceritatii
declarându-va pe fata "liberi-cugetatori",
atei si dusmani ai lui Cristos. Prin
ipocrizia voastra faceti un rau în plus
compromitând un crez si idei ce ar putea sta
la temelia unei noi lumi.
Nu va înspaimântati de trecutul vostru. Nu
este nimeni fara greseala. Pentru noi si
pentru voi si pentru toti s-au spus
cuvintele "veniti la Mine cei osteniti si
împovarati" (de rele, de suferinte si de
pacate). Sa alergam la El oricât l-am fi
suparat pentru ca El este "învierea si
viata".
Între marile curente politice contemporane
viitorul crestin democratiei autentice pare
cel mai întunecat.
Sa fie oare sfârsitul acestei minunate
doctrine care da cele mai întelepte si
pragmatice solutii în problematica
societatilor de azi? Sa reuseasca oare
falsii democrati-crestini sa compromita
adevarata democratie-crestina?
Ne raspunde profetia Mântuitorului:
"cerul
si pamântul vor trece, dar cuvintele Mele nu
vor trece". Daca învatatura Lui va dainui,
daca Biserica si harul Lui vor exista, cu siguranta si doctrinele si partidele de
inspiratie crestina si sustinute de harul
lui Isus Cristos vor dainui si vor birui.
Este necesara însa o mobilizare si o
solidaritate a tuturor celor de bunavointa,
a celor cu credinta si convingere ferma ca
oprirea prabusirii civilizatiilor moderne nu
este posibila decât prin readucerea
cuvântului si harului lui Isus Cristos în
inimile oamenilor si prin actiuni constiente
si curajoase care sa-L marturiseasca pe El.
În plan politic crestin-democratia autentica
este demersul fundamentat pe cuvântul lui
Isus Cristos si care urmareste aplicarea
unui umanism integral în care interesul
temporal si cel etern al oamenilor este în
acelasi timp respectat.
Sa ne reamintim cuvintele marelui Papa Ioan
Paul II: "politica este caritatea zilelor
noastre". Acesta este indirect un îndemn
pentru toti sa participe activ la treburile
"cetatii" marturisindu-L pe Isus Cristos
prin activitatea lor.
Iar daca Dumnezeu este cu noi de cine ne vom
teme?
Isus Cristos ne-a trimis ca pe niste oi în
mijlocul lupilor. Dar prin credinta, prin
solidaritate si prin îndrazneala vom birui.
Vom birui prin Isus Cristos care a biruit
lumea!